Verhaal: Gedenkteken
- Genealogie
- Hillegom
- Gebouwen
Waardkerkplein
GT_2231 - Ter herinnering aan Vincent Vijlbrief en Laura v.d. Pluym, 14 maart 1998
Foto's J. Moggré
De steen herinnert aan een ernstig ongeval dat plaatsvond op zaterdagavond 14 maart 1998 op de hoek van de Oosterkerkstraat en de Langestraat. Een auto met twee inzittenden reed met hoge snelheid over de Kerkpleinbrug, kwam los van het wegdek en raakte twee jonge mensen die voor het huis op de hoek liepen. De auto raakte hen met zoveel geweld dat ze door het raam van de woning naar binnen werden geslingerd. Het meisje overleed ter plekke. De jongen overleed later in het ziekenhuis. De bestuurder van de auto raakte zwaar gewond en is daar uiteindelijk aan overleden. De medepassagier had alleen lichte verwondingen.
Laura v.d. Pluym had vier weken voor het ongeval een baantje genomen om geld te verdienen voor de aanschaf van een rolstoelbus voor Wesley, haar gehandicapte broertje. Ze hielp ook haar ouders bij de opvoeding van Wesley. Op initiatief van buurtbewoners uit de Kooi is er een collecte gestart om het geld alsnog bij elkaar te krijgen. Op 26 oktober 1998 kon de rolstoelbus in gebruik worden genomen.
De bewoners van het hoekhuis hebben de woning een maand na het ongeluk verlaten omdat ze niet konden leven met de herinnering aan het ongeluk.
De gedenksteen die oorspronkelijk bedoeld was voor de gevel van het hoekhuis is uiteindelijk in april 1999 aangebracht in het metselwerk van het bankje aan de Oosterkerkstraat, op een steenworp afstand van de plaats van het ongeluk.
Dit verhaal is opgesteld door de commissie Geveltekens van de Historische Vereniging Oud Leiden. Voor meer informatie zie ons colofon.