Erfgoed Leiden en omstreken

Info

Bordspel: Towards Thanksgiving

24 november 2021. Op de vierde donderdag van november vieren veel Amerikanen Thanksgiving. 400 jaar geleden hielden de Puriteinen in Plymouth (US) hun eerste dankfeest voor de gelukte oogst. Die oogst hadden ze nooit gehad zonder de hulp van de lokale bevolking, de Wampanoag Nation. Download, print en speel het educatieve bordspel ‘Towards Thanksgiving’ en leer hoe dat zo gekomen is.

Veel mensen kennen het geromantiseerde verhaal over Thanksgiving. Maar we weten allemaal, dat de Europese aanwezigheid in Amerika vooral voor veel ellende heeft gezorgd.


Met het bordspel ‘Towards Thanksgiving’, leer je dat elk verhaal meerdere kanten heeft. Je leert ook, dat dingen anders hadden kunnen lopen. Als er bijvoorbeeld andere beslissingen waren genomen of als de Mayflower niet in een storm terecht was gekomen.
Speel het spel met twee teams van twee personen. Het ene team vertegenwoordigt de Wampanoag, het andere de puriteinse kolonisten. Wat ging er vooraf aan hun ontmoeting en hoe hadden gebeurtenissen en gemaakte keuzes invloed op deze ontmoeting?

bordspel foto intekst
Het bordspel is het resultaat van een van de succesvolste educatieve projecten van Leiden2020: de Design Thinking Challenge ‘Our 400’.
Het is bedacht door ‘The fantastic five’, een team met leerlingen uit Plymouth (US) en Leiden: Nathaniel Kerr, Sean Hales, Jack George, Karam Alkaissy en Florian van Noort.
De uiteindelijke ontwikkeling van het bordspel is uitgevoerd door Koen Henskens (HAN University of Applied Science)


Over Our400
In dit project werden teams van Nederlandse en Amerikaanse leerlingen uitgedaagd om samen een vorm van herdenken van de reis van de Mayflower te ontwerpen.
Belangrijk hierin was dat de teams rekening hielden met verschillende perspectieven en gevoeligheden. Ze werkten volgens het proces van Design Thinking, waarbij ontwerpen, tussentijdse evaluatie, raadplegen van experts en aanpassing van het ontwerp centraal stonden.

design thinking

Vijf teams gingen aan de slag met deze opdracht. Hun samenwerking was volledig online. Een jury, bestaande uit experts, koos twee van de concepten uit als finalisten. De beloning: een reis naar elkaar toe om aan het eindproduct te werken. Door bekende omstandigheden is het hier helaas nooit van gekomen.
De twee producten waren: een herdenkingsboog met pijlers in Leiden en Plymouth en een bordspel. Het team ‘The fantastic five’ ging voortvarend door met hun project en dat is beloond met een professionele uitwerking. Geschiedenisdocent, lerarenopleider en educatieve spellenmaker Koen Henskens maakte van het concept een werkend spel. Door het spel te spelen en erover na te praten maak je kennis met de verschillende perspectieven op het verleden. Daarnaast (het spelelement) is het een vorm van ‘wat-als-geschiedenis’. Je leert dat toeval, natuurfenomenen en menselijke keuzes allemaal het verloop van de geschiedenis hebben bepaald.
Omdat het een gevoelig onderwerp is, is extra aandacht besteed aan de handreiking voor de docenten. Hiermee kun je in de klas het gesprek aangaan over westerse beeldvorming, stereotypering en kolonialisme.


Vervolg
In januari 2022 komt de Engelse versie uit. Leerlingen uit Plymouth deze proefspelen. De Nederlandse versie is hier voor iedereen te downloaden. Daarnaast zal hij ingezet worden bij de educatieve projecten van Erfgoed Leiden en Omstreken.

Project Coördinatoren:
• Jonathan Even-Zohar (Evenzo Consultancy, namens Leiden400)
• Marleen Spierings (Rijnlands Lyceum)
• Rob Powers, K-12 Social Studies Curriculum Coordinator (Plymouth Public Schools)
• Susan Suèr, projectleider educatie, Erfgoed Leiden en Omstreken

Ontwikkelaar bordspel: Koen Henskens (HAN University of Applied Science)

Steering Committee:
• Lineke van Tricht, design thinking expert, De Leidse Aanpak & Bureau Talent
• Remme van der Nat, docent geschiedenis, Visser ‘t Hooft Lyceum
• Elise Storck, lerarenopleider geschiedenis, Leiden University
• Dr. Christopher Campbell, Assistant Superintendent, Plymouth Public Schools

Download hier het materiaal
Tip: print het materiaal uit op stevig (A4-)papier en laat de leerlingen de kaartjes uitknippen.
Het speelbord kan op 2 A3-tjes, die je aan elkaar plakt.
De kleine kaartjes: dubbelzijdig (spiegelen over korte zijde)

Speluitleg

Speelbord

Kaarten

Zelf toevoegen: 1 dobbelsteen, 2 fiches

Veel speelplezier!

kaart