Erfgoed Leiden en omstreken

Info

Bordspel: Towards Thanksgiving

Dit bijzondere bordspel is bedacht door leerlingen uit de Leiden én de VS. In internationale teams werkten de leerlingen online samen aan een vorm van herdenken van de reis van de Mayflower. Waarbij de teams rekening hielden met verschillende perspectieven en gevoeligheden. Meer dan 400 jaar geleden vertrokken de PIlgrims uit Leiden en hielden zij in Plymouth (US) hun eerste dankfeest voor de gelukte oogst. Die oogst hadden ze nooit gehad zonder de hulp van de lokale bevolking, de Wampanoag Nation. Download het educatieve spel 'Towards Thanksgiving' en leer hoe het zo gekomen is. 

Met het bordspel ‘Towards Thanksgiving’, leer je dat elk verhaal meerdere kanten heeft. Je leert ook, dat dingen anders hadden kunnen lopen. Als er bijvoorbeeld andere beslissingen waren genomen of als de Mayflower niet in een storm terecht was gekomen.

Speel het spel met twee teams van twee personen. Het ene team vertegenwoordigt de Wampanoag, het andere de puriteinse kolonisten. Wat ging er vooraf aan hun ontmoeting en hoe hadden gebeurtenissen en gemaakte keuzes invloed op deze ontmoeting?

bordspel foto intekst

Download hier het materiaal

Tip: print het materiaal uit op stevig (A4-)papier en knip de kaartjes uit.
Het speelbord kan op 2 A3-tjes, die je aan elkaar plakt.
De kleine kaartjes: dubbelzijdig (spiegelen over korte zijde)

Speluitleg

Speelbord

Kaarten

Zelf toevoegen: 1 dobbelsteen, 2 fiches

Over Our400 - een internationale samenwerking
Het bordspel is het resultaat van één van de  educatieve projecten van Leiden2020: de ‘Our 400’.

Teams van Nederlandse en Amerikaanse leerlingen ontwierpen samen een vorm van herdenken van de reis van de Mayflower. Waarbij de teams rekening hielden met verschillende perspectieven en gevoeligheden. Ze werkten volgens het proces van Design Thinking, waarbij ontwerpen, tussentijdse evaluatie, raadplegen van experts en aanpassing van het ontwerp centraal stonden.

Het 'winnende' spel is gemaakt door een team van leerlingen uit Plymouth (US) en Leiden: Nathaniel Kerr, Sean Hales, Jack George, Karam Alkaissy en Florian van Noort, 'The fantastic five’, De ontwikkeling van het bordspel is uitgevoerd door Koen Henskens (HAN University of Applied Science).

design thinkingVisualisatie van het het proces 'design thinking' dat gebruikt is bij de tot standkoming van het spel..

Design Thinking Challenge
Vijf teams gingen aan de slag met de opdracht: bouw een herdenkingsboog met pijlers in Leiden en Plymouth en een bordspel. De samenwerking was volledig online. Een jury, bestaande uit experts, koos twee van de concepten uit als finalisten. De beloning: een reis naar elkaar toe om aan het eindproduct te werken. Door bekende omstandigheden is het hier helaas nooit van gekomen.

De professionele uitwerking van het spel
Het team ‘The fantastic five’ ging voortvarend door met hun project en dat is beloond met een professionele uitwerking. Geschiedenisdocent, lerarenopleider en educatieve spellenmaker Koen Henskens maakte van het concept een werkend spel. Door het spel te spelen en erover na te praten maak je kennis met de verschillende perspectieven op het verleden. Daarnaast (het spelelement) is het een vorm van ‘wat-als-geschiedenis’. Je leert dat toeval, natuurfenomenen en menselijke keuzes allemaal het verloop van de geschiedenis hebben bepaald.

Omdat het een gevoelig onderwerp is, is extra aandacht besteed aan de handreiking voor de docenten. Hiermee kun je in de klas het gesprek aangaan over westerse beeldvorming, stereotypering en kolonialisme.

Vervolg
Op termijn komt de Engelse versie uit. Leerlingen uit Plymouth gaan deze ook spelen. De Nederlandse versie is hier voor iedereen te downloaden. Daarnaast zal het spel ingezet worden bij de educatieve projecten van Erfgoed Leiden en Omstreken.

Project Coördinatoren:
• Jonathan Even-Zohar (Evenzo Consultancy, namens Leiden400)
• Marleen Spierings (Rijnlands Lyceum)
• Rob Powers, K-12 Social Studies Curriculum Coordinator (Plymouth Public Schools)
• Susan Suèr, projectleider educatie, Erfgoed Leiden en Omstreken

Ontwikkelaar bordspel: Koen Henskens (HAN University of Applied Science)

Steering Committee:
• Lineke van Tricht, design thinking expert, De Leidse Aanpak & Bureau Talent
• Remme van der Nat, docent geschiedenis, Visser ‘t Hooft Lyceum
• Elise Storck, lerarenopleider geschiedenis, Leiden University
• Dr. Christopher Campbell, Assistant Superintendent, Plymouth Public Schools

Veel speelplezier!

update 21 november 2022

kaart